آلرژی وضعیتی است که در اثر حساسیت نسبت به مواد غذایی و یا در فصول خاصی از سال افراد علائم و نشانه هایی را از قبیل سرفه کردن، عطسه کردن، قرمزی پوست یا چشم و… را تجربه می کنند.

یکی از مهم ترین آلرژین ها که زمینه ساز بروز مشکلاتی در افراد می شوند مواد غذایی خاصی هستند. از این رو توصیه ی مهمی که به افراد می شود این است که با رژیم تغذیه مناسب به کنترل و جلوگیری از تشدید علائم آلرژی شوند.

در ادامه محوری ترین مبحثی که دنبال خواهیم کرد آلرژی و تاثیرات مواد غذایی روی آلرژی و نیز مراقبت های غذایی در جهت کاهش علائم آلرژی می باشد.

آلرژی و رژیم تغذیه مناسب

آلرژی و رژیم تغذیه مناسب

مواد غذایی مفید برای کنترل آلرژی

کسانی که با عارضه آلرژی روبرو هستند پرتکرارترین سوالی که از پزشکان می پرسند این است که تغذیه مناسب برای مبتلایان به آلرژی کدامند؟

مهم ترین توصیه های پزشکی که در زمینه مطرح می شود از این قرار است:

  • استفاده از انواع مواد غذایی حاوی فیبر می تواند تا حد زیادی علائم آلرژی را کاهش دهد.
  • مصرف انواع سبزیجات
  • مصرف انواع میوه ها؛ میوه ها به این جهت توصیه می شوند که مقادیر قابل توجهی از ویتامین سی را دارند.
  • مصرف انواع لبنیات از جمله ماست
  • مصرف چای سبز
  • ماهی؛ ماهی ها به دلیل امگا3 که دارند سبب می شوند بسیاری از زمینه های بروز آلرژی از بین رفته در نتیجه علائم آن کاهش پیدا کند.
  • تخم کتان
  • گردو هایی که چربی آن ها زیاد است
  • بادام
  • غلاتی که حای سبوس هستند
  • استفاده از منابع امگا3

*مواد غذایی نام برده شده تا حد قابل توجهی می تواند از حساسیت سیستم ایمنی بدن بکاهد و کاهش حساسیت سیستم ایمنی مساوی با کاهش و بهبود علائم آلرژی در افراد است.

به طور کلی غذاهای ضد آلرژی وجود دارد که هستند و در بهبودی وضعیت آلرژی نقش به سزایی دارند. از جمله موادی که هیچ گونه تداخلی با آلرژی ندارند از این قرارند:

  • کلم بروکلی
  • بذر های گل کلم
  • اسفناج
  • پرتقال
  • نارنگی
  • توت فرنگی؛ توت فرنگی سرشار از ویتامین سی است و  نقشی اثر گذار روی کاهش آلرژی دارد.
  • آناناس
  • و به طور کلی مرکبات می تواند سبب واکنش هایی در بدن شما شود که علائم آلرژی کاهش پیدا کند.

*مرکبات به دلیل اینکه حاوی ویتامین سی هستند توصیه می شوند. از این رو می توانید به عنوان جایگزین میوه ها از قرص های ویتامین سی استفاده کنید.

  • سیر؛ سیر خاصیت انتی اکسیدان دارد و تاثیر مستقیمی روی سیستم ایمنی بدن می گذارد. در نتیجه تمامی حساسیت ها کاهش پیدا کرده و موجب می شود علائم آلرژی بهبود پیدا می کند.
  • چای سبز
  • سیب
  • پیاز
  • جوشانده گیاه مریم گلی؛ مریم گلی نوعی گیاه است که می توانید ان را به صورت جوشانده و دمنوش استفاده کنید.
  • آووکادو
  • برگ چغندر
  • شکلات تلخ
مواد غذایی ضد آلرژی

مواد غذایی ضد آلرژی

آیا ادویه ها برای افراد دارای آلرژی ضرر دارد؟

واقعیتی که وجود دارد این است که برخی از ادویه ها هستند که سبب می شوند حساسیت های بدن افزایش پیدا کند و علائم آلرژی افزایش پیدا کند. برای مثال فلفل ها از جمله ادویه هایی هستند که می توانند موجب حساسیت افراد شوند.

از سوی دیگر برخی از ادویه ها مثل زرد چوبه اتفاقا به عنوان مواد غذایی ضد آلرژی محسوب می شود و استفاده آن از سوی بهترین مشاور تغذیه در تهران توصیه می شود.

بنابراین باید باتوجه به حساسیت و آلرژی خود و مشاوره هایی که از سوی متخصصین تغذیه دریافت می کنید بهترین مواد غذایی را استفاده کنید و برای بهبود آلرژی خود توصیه های لازم را رعایت کنید.

نتیجه گیری

در طول نوشتار توصیه هایی را در زمینه مراقبت های تغذیه ای آوردیم. یکی از مهم ترین توصیه هایی که داریم این است که هر شخصی بسته به این که نسبت به چه ماده ای آلرژی دارد و در چه درجه ای از شدت یا ضعف آلرژی است شرایط مخصوص به خود را داراست. بنابراین بهتر است که به بهترین و معتبر ترین متخصصین تغذیه مراجعه کنید و با درمیان گذاشتن شرایط منحصر به فردی که در آن هستید بهترین توصیه هایی تغذیه ای را در جهت بهبود وضعیت آلرژی خود دریافت کنید.

Call Now Button