برنامه غذایی ماه رمضان

تغذیه در ماه رمضان آداب خاص خودش را دارد و بسیار مهم است. زیرا اگر طبق اصول انجام نشود باعث تحلیل بنیه بدن شده و ممکن است فرد دچار مشکلات گوارشی و به دنبال آن ترک روزه داری شود. همچنین ممکن است اگر طبق اصول نباشد باعث ایجاد بیماری در بدن می شود. بهتر است در این باره به بهترین مشاور تغذیه در تهران مشورت کنید تا ماه رمضان را بدون مشکل طی کنید.

تغذیه در ماه رمضان شامل سه مرحله می شود: سحر، افطار و شام

تغذیه در وعده سحر

در زمان سحر باید زمان کافی برای خوردن سحری داشته باشید، تند تند غذا نخورید و با آرامش غذا را کامل بجوید، بلافاصله بعد از خوردن سحری نخوابید. مشغول عبادت شوید، قرآن بخوانید و برای هضم غذا زمان کافی بدهید و بعد بخوابید.

غذاهای کم ادویه استفاده کنید، غذاهای پر آب، کم چرب، غذاهایی که کربوهیدرات های پیچیده دارند و باعث می شود شما احساس گرسنگی کمتر در طول روز داشته باشید، استفاده کنید.

غذاهایی که سردی نباشند، مثل ماست، دوغ، که در معده نترشد و احساس سنگینی در معده نکنید.

گوشت بلدرچین زیاد استفاده کنید، زیرا هم گرمی است و هم انرژی بدن را به مقدار زیادی بالا می برد. یعنی به نوعی انرژی زاست.

سعی کنید که خورشت هایی بخورید که با آلو و زرشک درست شده باشد زیرا این مواد باعث خنک شدن کبد می شود.

برنامه غذایی ماه رمضان

برنامه غذایی ماه رمضان

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی کاهش وزن بعد از بارداری

تغذیه در وعده افطار

سعی کنید روزه را با آب جوش ولرم شده و مقداری نمک باز کنید.

می توانید از یک عدد خرما هم استفاده کنید.

برای افطار سعی کنید تند تند غذا نخورید، غذا را کامل بجوید، سوپ و آش بدون حبوبات درست کنید، از نان های سبوس دار استفاده کنید. خوردن غذاهای چرب و گوشت و لبنیات پر چرب ممنوع است.

گلاب برای وعده افطار عالی است. برای تقویت دهانه معده سعی کنید چند قطره گلاب داخل غذاهایی که برای افطار استفاده می کنید بریزید.

میوه های گرم مثل انبه، موز، آناناس کمتر بخورید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به دکتر دهقان مرد متخصص تغذیه و لاغری مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره 02140440717 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر دهقان مرد دیدن کنید.

سعی کنید مایعات از وعده افطار تا سحر زیاد استفاده کنید. معمولا 8 لیوان آب استفاده شود. ولی چای و قهوه و نوشابه نخورید زیرا مضرر هستند و آب بدن را کم می کنند.

اگر افطار سنگین خوردید برای هضم آن می توانید پودر رازیانه را با نبات در آب مخلوط کنید و میل کنید.

برای رفع تشنگی سعی کنید در وعده سحر تخم شربتی، آب، عسل و خاکشیر را با یکدیگر مخلوط کنید و به عنوان شربت بخورید، شربت آبلیمو، سکنجبین، سرکه شیره، کاسنی به تنهایی یا کاسنی ترکیب شده با تخم خرفه بخورید.

خوردن خورشت هایی که با آلو و زرشک درست می شوند باعث می شود عطش و تشنگی را در طول روز کم کند.

در طول روز هم مدام گلاب بو کنید و یا در فضای خانه اسپری کنید، خیار و لیمو بو کنید. این موارد عطش را کم کرده و  حرارت بدن را کم می کند.

برای وعده افطار غذاهایی مثل شله زرد، فرنی، شیربرنج خوب هستند ولی اگر مشکل معده دارید و معده رطوبی دارید همراه با دارچین و سیاه دانه بخورید.

برای تقویت دهانه معده این غذاها را با مربا بخورید و اگر معده گرمی دارید، سوزش سر معده دارید یا دردهای گزنده سر معده دارید، غذاهای خنک مثل سوپ جو و شربت سکنجبین بخورید.

تغذیه در وعده افطار

تغذیه در وعده افطار

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب برای مبتلایان به آلرژی

برای تقویت بدن در ماه رمضان چکار کنیم؟

در مورد تقویت بنیه بدن برای کسانی که به خاطر ضعیف و نحیف بودنشان نمی توانند روزه بگیرند، می توانید یک ترکیب تقویتی برای خودتان درست کنید و میل کنید. به این صورت که:

چهار مغز را که شامل بادام، گردو، فندوق و پسته است را یک تا دو ساعت قبل از افطار به مقدار یک قاشق غذا خوری بکوبید، (دقت کنید که نباید آسیاب کنید و به شکل پودر در بیاورید)، در یک لیوان شیر داغ گذاشته تا خیس بخورد. به ترکیب عسل و دو عدد خرما بدون هسته هم اضافه کنید. درب ظرف مواد را بسته اجازه دهید تا خیس بخورید. می توانید این ترکیب را بعد از افطار با نان برشته بخورید. این یک محلول تقویتی بسیار عالی برای ماه رمضان است.

راه های ارتباطی با نسرین دهقان مرد

شماره مطب: ۴۰۴۴۰۷۱۷ – ۰۹۱۲۰۸۸۹۹۱۴

آدرس مطب: تهران، فلکه دوم صادقیه، آیت الله کاشانی، بلوار اباذر، نبش پیامبر شرقی، ساختمان آریا، طبقه ۴ واحد

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/dehghan_diet

نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

با تشکر مدیریت سایت نسرین دهقان مرد مشاوره تغذیه و رژیم درمانی

Call Now Button