نسرین دهقان مرد / رژیم بارداری و زایمان / تغذیه در دوران شیردهی
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

تغذیه در دوران شیردهی

تغذیه در دوران شیردهی

بعد از زایمان، مادرانی که موفق به شیردهی نوزادشان می شوند، نیاز به تغذیه دوران شیردهی دارند. اما مادرانی که به هر دلیل شیردهی ندارند بعد از سه هفته می توانند رژیم لاغری خود را شروع کنند، تا چربی هایی که کهنه نشده اند به راحتی از بین بروند.

در دوران شیردهی باید یک برنامه غذایی بسیار دقیق و اصولی داشته باشید، تا قوای مادر در اثر بارداری، زایمان و شیردهی تحلیل نرود و بعد از زایمان نیز به خاطر شب بیداری های مادر و انجام وظایف مادری، نیاز است که انرژی و مواد غذایی مناسب به مادر برسد.

در تغذیه دوران شیردهی، یک نکته بسیار مهم وجود دارد، و آن این است که کیفیت شیر مادر با غذایی که می خورد تغییر نخواهد کرد. زیرا اگر شما مواد درست و مغذی دریافت نکنید، بدن از ذخایر بدنی شما استفاده خواهد کرد. پس اگر تغذیه مناسب در شیردهی نداشته باشید تاثیرات آن را چند ماه یا چند سال بعد که ذخایر بدن شما تحلیل رفت، درک خواهید کرد.

تغذیه دوران شیردهی

تغذیه دوران شیردهی

عوارض تغذیه نامناسب در دوران شیردهی

  • پوکی استخوان
  • کم خوبی
  • ریزش مو
  • افتادگی پوست

همه این علائم به تغذیه نامناسب در دوران شیردهی بر می گردد.

افراد دیابتی، باید رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی را رعایت کنند. هدف اصلی، کنترل سطح قند خون و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از دیابت مانند مشکلات قلبی می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به دکتر دهقان مرد متخصص تغذیه و لاغری مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره 02140440717 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر دهقان مرد دیدن کنید.

غذاهایی که بعد از زایمان نباید خورده شود

  • قهوه به دلیل داشتن کافئین باعث بی قراری و بی خوابی نوزاد می شود.
  • سیر، پودر سیر، پیاز، شلغم و کلم طعم شیر دار تغییر می دهند.
  • بادام زمینی نخورید زیرا شیر را بدمزه می کند.
  • غذاهای تند و ادویه دار به دلیل آلرژی زا بودن باعث بی قراری نوزاد می شود.
  • جعفری به دلیل اینکه حجم شیر را کم می کند.

توصیه می شود از غذاهایی که درصد آب بالایی دارند مانند جو، حلیم، آبگوشت، نوشیدنی هایی مانند آب هویچ، شیر، آب طالبی، آب هندوانه و دمنوش هایی مانند بابونه، رازیانه، نعناع استفاده شود تا مقدار شیر بیشتر شود.

مادر باید برای شیردهی خوب، 500 کالری بیشتر از نیاز بدنش کالری بگیرد. بقیه کالری را هم باید از چربی هایی که در دوران بارداری ذخیره کرده، تامین کند که این کار باعث می شود در ماه کم کم نیم کیلو کاهش وزن داشته باشد.

پس لاغر شدن و رژیم غذایی اصولی زیر نظر مشاور تغذیه، نه تنها شیر مادر را کم نمی کند بلکه شیر مادر به دلیل آزاد شدن چربی ها در شیر، پرچرب تر و بچه تپل تر می شود. بنابراین لاغری بعد از زیمان مساوی است با شیر پرچرب تر و بچه تپل تر.

توصیه های غذایی دوران شیردهی

توصیه های غذایی دوران شیردهی

توصیه های غذایی دوران بارداری

  • حتما یه روز در میان از تخم مرغ استفاده کنید.
  • سبزیجات برگ سبز برای کم خونی مفید می باشد. حتما هفته ای یک بار خورش کرفس بخورید.
  • روزی سه تا چهار لیوان شیر کم چرب بخورید.
  • با صبحانه حتما گردو بخورید.
  • گوشت شتر مرغ برای کم خونی مفید است. حتما به صورت کباب تابه ای یا کتلت درآورده و هفته ای یکبار استفاده کنید.

توصیه می شود ریز نکاتی که باید رعایت شود و لیست غذایی که باید از روی آن رژیم غذایی داشته باشید حتما زیر نظر یک متخصص تغذیه باشد تا یک دوران شیردهی خیلی خوب برای خود و نوزادتان داشته باشید.

از دیگر خدمات نسرین دهقان مرد

رژیم غذایی دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

Call Now Button