نسرین دهقان مرد / تغذیه و رژیم درمانی / رژیم غذایی برای درمان جوش
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

رژیم غذایی برای درمان جوش

آکنه نوعی بیماری پوستی است که باعث می شود انواع مختلف برجستگی در سطح پوست ایجاد شود. این برجستگی ها عبارتند از: جوش های سر سفید، جوش های سرسیاه و جوش ها.

آکنه هنگامی رخ می دهد که منافذ پوست با پوست و روغن مرده مسدود شود. آکنه بیشتر در کودکان بزرگتر و نوجوانان که دوران بلوغ دارند، هنگامی که هورمون ها باعث تولید غدد چربی در بدن می شوند، بیشتر دیده می شود.

چندین مطالعه نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری و درمان آکنه کمک کند. به طور خاص، غذاهای غنی از مواد مغذی زیر با سطوح پایین تر آکنه مرتبط هستند: کربوهیدرات های پیچیده، روی، ویتامین های A و E، اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان ها.

آکنه چیست؟

آکنه یک مشکل پوستی است که می تواند باعث ایجاد چندین نوع برجستگی در سطح پوست شود. این برجستگی ها می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند اما بیشتر در موارد زیر مشاهده می شوند:

  • صورت
  • گردن
  • بازگشت
  • شانه ها

آکنه اغلب به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شود، بنابراین بیشتر در کودکان بزرگتر و نوجوانان که دوران بلوغ را پشت سر می گذارند، بروز می کند.

آکنه بدون درمان به آرامی برطرف می شود، اما گاهی اوقات هنگامی که برخی از بین می روند، موارد دیگر ظاهر می شوند. موارد جدی آکنه به ندرت مضر است، اما می تواند باعث پریشانی عاطفی شود و پوست را زخم کند.

بسته به شدت آن، ممکن است برای مقابله با آکنه خود هیچ درمانی، درمانی بدون نسخه و یا داروهای تجویز شده برای آکنه انتخاب نکنید.

رژیم غذایی مناسب برای رفع جوش های صورت

رژیم غذایی مناسب برای رفع جوش های صورت

چه عواملی باعث بروز آکنه می شوند؟

برای درک چگونگی ایجاد آکنه، باید درک بیشتری از پوست خود داشته باشید: سطح پوست در سوراخهای کوچکی پوشیده شده است که به غدد چربی یا غدد چربی زیر پوست متصل می شوند.

به این سوراخ ها منافذ گفته می شود. غدد روغنی مایع روغنی به نام سبوم تولید می کنند. غدد روغنی شما از طریق یک کانال نازک به نام فولیکول، سبوم را به سطح پوست می فرستند.

این روغن با انتقال آنها از طریق فولیکول تا سطح پوست، از شر سلول های مرده خلاص می شود. یک تکه موی نازک نیز از طریق فولیکول رشد می کند.

آکنه هنگامی رخ می دهد که منافذ پوست با سلول های مرده پوست، چربی اضافی و گاهی اوقات باکتری مسدود شود. در دوران بلوغ، هورمون ها غالباً باعث تولید چربی اضافی در غدد چربی می شوند که این امر باعث افزایش آکنه می شود.

انواع آکنه

سه نوع اصلی آکنه وجود دارد:

جوش سر سفید منافذی است که مسدود شده و بسته می شود اما از پوست خارج می شود. اینها به صورت برجستگی های سخت و مایل به سفید دیده می شوند.

جوش سر سیاه منافذی است که مسدود شود اما باز بماند. اینها به صورت لکه های تیره و ریز در سطح پوست ظاهر می شوند.

جوش منافذی است که دیواره آن باز می شود و به روغن، باکتری و سلولهای مرده پوست اجازه می دهد زیر پوست قرار بگیرند. اینها به صورت برجستگی های قرمز رنگ ظاهر می شوند که گاهی اوقات دارای یک قسمت سفید سفید چرکی (واکنش بدن در برابر باکتری ها) هستند.

رژیم غذایی چه تاثیری روی پوست دارد؟

چیزی که می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد، رژیم است. برخی از مواد غذایی سریعتر از غذاهای دیگر قند خون شما را افزایش می دهند.

وقتی قند خون شما به سرعت بالا می رود، باعث ترشح هورمونی به نام انسولین در بدن می شود. وجود انسولین اضافی در خون باعث تولید غدد چربی در روغن می شود و خطر آکنه را افزایش می دهد.

برخی از غذاهایی که باعث افزایش سن انسولین می شوند عبارتند از:

  • ماکارونی
  • برنج سفید
  • نان سفید
  • قند

این غذاها به دلیل اثرات تولید انسولین، کربوهیدرات های “گلیسمی بالا” محسوب می شوند. این بدان معنی است که آنها از قندهای ساده ساخته شده اند.

بهترین مشاور تغذیه در تهران معتقد است که شکلات آکنه را بدتر می کند، اما به نظر نمی رسد که همه افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

محققان دیگر ارتباطات بین یک رژیم غذایی به اصطلاح “غربی” یا “رژیم استاندارد آمریکایی” با آکنه را مطالعه کرده اند. این نوع رژیم غذایی به شدت بر اساس:

  • کربوهیدرات های پر قند خون
  • لبنیات
  • چربی های اشباع شده
  • چربی های ترانس

طبق تحقیقاتی که در مجله Clinical، Cosmetic and Investigation Dermatology گزارش شده است، این نوع غذاها باعث تولید هورمون هایی می شوند که می توانند باعث ایجاد و ترشح روغن اضافی توسط غدد چربی شوند.

آنها همچنین دریافتند که یک رژیم غذایی غربی با التهاب بیشتر در ارتباط است، که همچنین می تواند به مشکلات آکنه کمک کند.

درمان جوش صورت با رژیم غذایی

درمان جوش صورت با رژیم غذایی

چه غذاهایی به پوست شما کمک می کنند؟

خوردن غذاهای کم گلیسمی که از کربوهیدرات های پیچیده تشکیل شده اند ممکن است خطر ابتلا به آکنه را کاهش دهد. کربوهیدرات های پیچیده در غذاهای زیر یافت می شوند:

  • غلات کامل
  • حبوبات
  • میوه ها و سبزیجات فرآوری نشده

همچنین تصور می شود که غذاهای حاوی مواد زیر برای پوست مفید هستند زیرا التهاب را کاهش می دهند:

  • ماده معدنی روی
  • ویتامین A و E
  • مواد شیمیایی به نام آنتی اکسیدان

برخی از گزینه های غذایی مناسب پوست شامل:

  • میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، زردآلو و سیب زمینی شیرین
  • اسفناج و سایر سبزیجات سبز تیره و برگ دار
  • گوجه فرنگیها
  • بلوبری
  • نان گندم کامل
  • برنج قهوه ای
  • کوینو
  • بوقلمون
  • دانه کدو تنبل
  • لوبیا، نخود، و عدس
  • ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و انواع دیگر ماهی های چرب
  • آجیل و خشکبار

بدن همه افراد متفاوت است و برخی افراد متوجه می شوند که با خوردن برخی غذاها آکنه بیشتری پیدا می کنند. تحت نظارت پزشک می توانید با دادن آزمایش برای دیدن اینکه چه چیزی برای شما بهتر است مفید باشد.

هنگام برنامه ریزی برای رژیم غذایی، همیشه حساسیت ها و حساسیت های غذایی را در نظر داشته باشید. شما می توانید از رژیم غذایی آنلاین خود را از بهترین مشاوره تغذیه در تهران دریافت کنید.

آیا مطالعاتی نشان می دهد که این غذاها به پوست شما کمک می کنند؟

رژیم های کم قند خون

چندین مطالعه اخیر حاکی از آن است که پیروی از یک رژیم غذایی با گلیسمی کم یا رژیم کم قند ساده می تواند از بروز آکنه جلوگیری کرده و آن را بهبود بخشد. محققان در یک مطالعه بر روی بیماران کره ای دریافتند که پیروی از یک بار کم گلیسمی به مدت 10 هفته می تواند منجر به بهبود قابل توجهی در آکنه شود.

در مطالعه دیگری که در مجله American Academy of DermatologyTrusted Source منتشر شده است، محققان دریافتند که پیروی از یک رژیم غذایی با گلیسمی کم و پروتئین بالا به مدت 12 هفته باعث بهبود آکنه در مردان می شود و همچنین منجر به کاهش وزن می شود.

فلز روی

مطالعات همچنین نشان می دهد که خوردن غذاهای غنی از روی ممکن است در پیشگیری و درمان آکنه مفید باشد. غذاهایی که غنی از روی هستند عبارتند از:

  • دانه کدو تنبل
  • کاشوبادام هندی
  • گوشت گاو
  • بوقلمون
  • کوینو
  • عدس
  • غذاهای دریایی مانند صدف و خرچنگ

در یک مطالعه منتشر شده در BioMed Research International JournalTrusted Source، محققان رابطه بین سطح روی در خون و شدت آکنه را بررسی کردند. روی یک ماده معدنی در رژیم غذایی است که در رشد پوست و همچنین تنظیم متابولیسم و ​​سطح هورمون ها مهم است.

محققان دریافتند که سطح پایین روی با موارد شدیدتر آکنه ارتباط دارد. آنها پیشنهاد می کنند برای درمان افرادی که موارد شدید آکنه دارند مقدار روی در رژیم غذایی به 40 میلی گرم روی در روز افزایش یابد. مطالعات نشان می دهد که همین مقدار روی حتی برای افراد بدون آکنه نیز وجود دارد.

ویتامین های A و E

در مطالعه منتشر شده در مجله Toxicology Cutaneous and Eyeular ToxologyTrusted Source، محققان دریافتند که به نظر می رسد سطح پایین ویتامین A و E نیز با موارد شدید آکنه ارتباط دارد.

آنها پیشنهاد می کنند که افراد مبتلا به آکنه با افزایش مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین ها، می توانند از شدت آکنه خود بکاهند. قبل از مصرف مکمل های ویتامین A با پزشک خود صحبت کنید. کمبود ویتامین A می تواند به اندام های اصلی شما آسیب دائمی برساند.

آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 نوعی چربی است که در گیاهان خاص و منابع پروتئینی حیوانی مانند ماهی و تخم مرغ یافت می شود. آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که سموم آسیب رسان را در بدن خنثی می کنند. تصور می شود که امگا 3 و آنتی اکسیدان ها با هم التهاب را کاهش می دهند.

مطالعات تا حد زیادی از ارتباط بین افزایش مصرف امگا 3 و آنتی اکسیدان ها و کاهش آکنه پشتیبانی می کنند.

یک مطالعه منتشر شده در لیپیدها در سلامت و منبع بیماری اعتماد نشان داد افرادی که روزانه مکمل امگا 3 و آنتی اکسیدان مصرف می کنند هم می توانند آکنه خود را کاهش دهند و هم سلامت روانی آنها را بهبود ببخشند.

از آنجا که آکنه اغلب باعث پریشانی عاطفی می شود، مصرف امگا 3 و آنتی اکسیدان ممکن است برای افراد مبتلا بسیار مفید باشد.

چه بخوریم تا جوش نزنیم

چه بخوریم تا جوش نزنیم

آیا آکنه طبیعی است؟

آکنه به طور کلی به عنوان یک مسئله بزرگسالی دیده می شود، اما در همه گروه های سنی شایع است.

تقریباً 50 میلیون نفر در ایالات متحده در هر زمان آکنه دارند. این شایعترین بیماری پوستی در جهان است.

جوش ها می توانند در هر جایی ایجاد شوند، گرچه در درجه اول مناطقی با بیشتر غدد روغنی را تحت تأثیر قرار می دهند. این شامل صورت و پشت شما نیز می شود.

همچنین ایجاد جوش در داخل گوش شما نیز غیرمعمول نیست. جوشهای گوش شما معمولاً در خانه و بدون راهنمایی پزشک معالجه می شوند.

سخن آخر

برخی مطالعات نشان می دهد که برخی از غذاها می توانند شما را از شر آکنه خلاص کند و سلامت پوست را بهبود بخشند، اما هیچ درمان قطعی غذایی وجود ندارد. قبل از اصلاح رژیم غذایی، مهم است که با بهترین مشاور تغذیه صحبت کنید تا اطمینان حاصل کنید که هر تغییری به سلامتی شما آسیب نمی رساند.

به نظر می رسد بهترین توصیه رژیم غذایی در مقابله با آکنه، خوردن یک رژیم غذایی کاملاً متعادل و غنی از میوه ها و سبزیجات تازه، منابع پروتئین سالم و غلات کامل است.

شما می توانید از

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 11 =

Call Now Button