رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی

افراد دیابتی باید به رژیم غذایی خود اهمیت دهند. هدف اصلی، کنترل سطح قند خون و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از دیابت مانند مشکلات قلبی می باشد.

جهت کنترل بیماری دیابت

    • بیمار باید وعده های غذایی منظمی را در طول روز داشته باشد.
  • رژیم غذایی باید چربی بسیار کمی داشته باشد، به خصوص چربی های اشباع
  • انسولین و یا قرص دیابت باید ما بین وعده های غذایی مصرف شود

اهمیت رژیم غذایی در افراد دیابتی

بدن از قند به دست آمده از مواد غذایی، به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. در افراد دیابتی، بدن قادر به استفاده صحیح و کارآمد از قند خون نیست.

منظور از کنترل دیابت، نگه داشتن سطح قند خون در حد نرمال، تغییر در سبک زندگی و اهمیت دادن به ورزش و تحرک بدنی می باشد. اما این را نیز در نظر داشته باشید که واکنش بدن هر فرد نسبت به مواد غذایی نسبت به دیگری متفاوت است.

افراد دیابتی، باید رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی را رعایت کنند. هدف اصلی، کنترل سطح قند خون و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از دیابت مانند مشکلات قلبی می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به دکتر دهقان مرد متخصص تغذیه و لاغری مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره 02140440717 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر دهقان مرد دیدن کنید.

عوامل مختلفی بر روی واکنش گلایسمی تاثیر می گذارند، از جمله: جنسیت، میزان مقاومت به انسولین، ترشح انسولین از پانکراس و وضعیت متابولیسم بدن.

رژیم غذایی نقش بسیار مهمی را در کنترل سطح قند خون و در نهایت کنترل دیابت بر عهده دارد. افراد دیابتی باید کربوهیدرات، پروتئین و فیبر محلول را در برنامه غذایی خود داشته باشند. توصیه می شود حتما در خصوص رژیم غذایی مناسب، با پزشک مشورت شود.

بیشتر غذاها به قند تبدیل و در خون آزاد می شوند. در صورتی که سطح قند خون بالا باشد، انسولین از پانکراس آزاد می شود، که قند خون به سلول ها می رود تا انرژی مورد نیاز بدن تامین شود. در افراد دیابتی، بدن قادر به تولید میزان کافی انسوین نیست و یا این که نمی تواند از انسولین به خوبی استفاده کند. به همین خاطر، قند در بستر خون باقی می ماند و منجر به بروز عوارضی از قبیل تاری دید و یا مشکلات قلبی کلیوی خواهد شد.

میزان نیاز غذایی افراد دیابتی به سن، جنس و میزان فعالیت بدنی بستگی دارد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که یک غذا به تنهایی نمی تواند حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد. به همین خاطر است که رژیم غذایی سالم باید حاوی مواد غذایی مختلف از گروهای اصلی غذایی باشد.

رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی

رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی

منظور از متعادل بودن رژیم غذایی افراد دیابتی این است که برخی مواد غذایی باید بیشتر از سایر مواد غذایی مصرف شوند.

  • میوه و سبزیجات
  • مواد نشاسته ای مانند نان، پاستا و برنج
  • مواد غذایی پروتئینی مانند تخم مرغ، گوشت و ماهی
  • محصولات لبنی

جزء گروه های اصلی غذایی هستند.

  • حفظ تعادل انرژی

برقراری تعادل میان غذای مصرفی و سوخت انرژی از طریق ورزش و فعالت بدنی، یکی از نکات مهم در افراد مبتلا به دیابت می باشد. چاقی و اضافه وزن افراد دیابتی، می تواند کنترل دیابت را دشوار سازد.

افراد دیابتی باید مصرف بیسکوییت های شیرین، نوشیدنی های قندی و آبمیوه ها و شکلات را کنار بگذارند. برخی افراد، رژیم غذایی سالمی دارند اما میزان غذای مصرفی شان زیاد است. کاهش حجم وعده های غذایی، روشی موثر در کاهش میزان کالری مصرفی می باشد.

  • افراد دیابتی، در کنار رژیم غذایی سالم باید تحرک و فعالیت بدنی نیز داشته باشند، تا:
  • سطح قند خون در حالت نرمال و طبیعی کنترل شود
  • از میزان چربی های خون کاسته شود
  • وزن بدنی نیز در حالت متعادل حفظ شود
  • چربی

چربی، کالری بالایی دارد. مصرف بیش از حد چربی می تواند باعث افزایش وزن و سخت شدن کنترل قند خون شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که مقدار مناسب چربی برای حفظ سلامت بدن ضروری می باشد.

خوردنی های و نخوردنی های افراد دیابتی

خوردنی های و نخوردنی های افراد دیابتی

  • چربی های اشباع

مصرف چربی های اشباع در افراد دیابتی باید محدود شود، چرا که باعث بالا رفتن  سطح کلسترول بد (LDL)  می شود. این نوع چربی در گوشت های چرب، شیر، کره و پنیر یافت می شود. جهت کاهش  مصرف چربی های اشباع، رعایت موارد زیر توصیه می شود:

  • مصرف شیر، ماست و پنیر کم چرب
  • جدا کردن چربی های گوشت قبل از طبخ
  • جدا کردن پوست مرغ
  • محدود کردن مصرف بیسکوییت، شکلات، شیر نارگیل
  • عدم مصرف غذاهای سرخ شده
  • چربی های غیر اشباع

با مصرف چربی های غیر اشباع، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های مورد نیاز بدن تامین می شود.

  • کربوهیدرات

رژیم غذایی باید حاوی کربوهیدرات باشد. کربوهیدرات بعد از هضم، به گلوکز تجزیه می شود. انسولین، گلوکز را از خون بر می دارد و به عضلات، کبد و یا سایر سلول های بدن که به انرژی نیاز دارند، انتقال می دهد.

چربی، پروتئین و کربوهیدرات سه ماده اصلی در مواد غذایی هستند که کربوهیدرات، تاثیر بسیاری بر روی سطح قند خون می گذارد و البته به میزان و نوع کربوهیدرات مصرفی بستگی دارد.

نیاز هر فرد به کربوهیدرات با توجه به سن، جنس و وزن، متفاوت است.

در برخی افراد رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند به کنترل دیابت کمک کند. افراد دیابتی باید در خصوص میزان مناسب کربوهیدرات با پزشک مشورت داشته باشند.

داشتن وعده های غذایی منظم در طول روز، به کنترل سطح قند خون کمک می کند. تزریق انسولین و یا قرص دیابت باید ما بین وعده های غذایی مصرف شود.

  • مواد قندی

یک رژیم غذایی سالم برای افراد دیابتی باید حاوی مواد قندی باشد. اما با این حال، مصرف خوراکی هایی مانند بیسکوییت و نوشیدنی ها که قند زیادی دارند، باید محدود شود.

  • پروتئین

مصرف پروتئین برای رشد و ترمیم بدن ضروری است و از آن جایی که این ماده به گلوکز تجزیه نمی شود، به طور مستقیم باعث بالا رفتن سطح قند خون نخواهد شد.

گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و پنیر سرشار از پروتئین هستند.

رژیم غذایی افراد دیابتی باید محتوی مواد مغذی باشد. این افراد باید مصرف چربی های اشباع، چربی های ترانس و مواد قندی را تا حد امکان محدود کنند. هر گونه تغییر در رژیم غذایی باید تحت نظر متخصص صورت بگیرد.

مقالات مرتبط با این مطلب

رژیم لاغری

رژیم یویویی چیست؟

رژیم غذایی دوران بارداری

Call Now Button