رژیم لاغری

امروزه بسیاری از افراد به دنبال لاغری و حفظ تناسب اندام خود هستند. بدن افراد با توجه  به ژنتیک و سایر فاکتورهای سلامتی، واکنش های مختلفی را نسبت به مواد غذایی نشان می دهد. یافتن بهترین روش لاغری به زمان نیاز دارد.

در صورتی که در ابتدای آغاز رژیم خود، تغییرات چندانی را احساس نکردید، نباید نا امید شوید. رژیم غذایی لاغری نباید محدودیت غذایی زیادی داشته باشد. رژیمی مناسب است که فرد بتواند آن را برای مدت زمان طولانی دنبال کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که کاهش وزن و لاغری کار آسانی نیست و حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود.اکنون به بررسی مواردی می پردازیم که در رژیم لاغری باید اهمیت داده شوند:

حذف کالری

آیا مصرف کالری کمتر به کاهش وزن کمک می کند؟ آسان به نظر می آید، ولی چرا کاهش وزن سخت است؟

  • کاهش وزن روند (سیر) خطی ندارد. در ابتدا که مصرف کالری از رژیم غذایی حذف می شود، شاهد کاهش وزن خوب و قابل قبولی خواهیم بود، به خصوص هفته های اول. اما گاهی ممکن است علی رغم عدم مصرف کالری، تغییری در وزن مشاهده نشود.

آن هم به این دلیل است که بدن شما در حال از دست دادن آب و چربی است و متابولیسم روند آهسته ای پیدا کرده است. اگر می خواهید هر هفته از وزن بدن تان کم شود، عدم مصرف کالری را باید ادامه دهید.

  • هر کالری به معنای کالری نیست. به عنوان مثال، کالری به دست آمده از خوردن ذرت نسبت به کالری بروکلی، اثر متفاوتی بر روی بدن دارد.
یکی از دغدغه های امروزه افراد، چاقی و اضافه وزن است که با یک رژیم لاغری اصولی می توان به میزان قابل توجهی از وزن اضافه را کاهش دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به دکتر دهقان مرد متخصص تغذیه و لاغری مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره 02140440717 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر دهقان مرد دیدن کنید.

حذف کربوهیدرات ها

بعد از خوردن غذا، کربوهیدرات مواد غذایی تبدیل به گلوکز شده و وارد جریان خون می شوند. در صورت مصرف وعده های غذایی سرشار از کربوهیدرات، انسولین از بدن آزاد خواهد شد. انسولین دو کار را انجام می  دهد:

مانع آزاد شدن چربی از سلول های چربی می شود و سلول های چربی بیشتری را برای ذخیره هر آن چه که سوخته نمی شود تولید می کند.

از آن جایی که انسولین تنها کربوهدرات را می سازاند، میل به خوردن کربوهیدرات بیشتر می شود و در نهایت شاهد افرایش وزن خواهیم بود. افرادی که به دنبال لاغری هستند باید مصرف کربوهیدرات را به حداقل برسانند.

از جمله مزایای حذف کربوهیدرات ها از رژیم غذایی، می توان به کاهش میل به خوردن اشاره کرد.

رژیم لاغری

رژیم لاغری

حذف چربی

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که مصرف چربی های سالم مانند چربی های غیر اشباع به کنترل وزن کمک می کنند. توصیه می شود افرادی که خواهان لاغری هستند، از محصولات لبنی کم چرب استفاده کنند.

فراموش نکردن وعده صبحانه

نخوردن صبحانه کمکی به لاغر شدن شما نمی کند، بلکه تنها از خوردن مواد مغذی غافل می شوید و این که در طول روز احساس گرسنگی بیشتر خواهید داشت.

عدم مصرف نوشیدنی های قندی

بسیاری از افراد بر این باورند که جایگزین کردن نوشیدنی های قندی به جای قند و شکر، به کاهش میزان مصرف کالری و لاغری کمک می کنند. اما این قبیل نوشیدنی ها معمولا باعث افرایش میل به غذا خوردن می شوند.

به همین خاطر به افرادی که سخت وزن کم می کنند توصیه می شود به جای مصرف نوشیدنی های قندی، از خوردن قند طبیعی موجود در غذاهای واقعی لذت ببرند.

دیگر نکاتی که در رژیم لاغری باید به آن اهمیت داده شود، عبارتند از:

  • افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند، باید هر زمان که احساس گرسنگی می کنند غذا بخورند.
  • نوشیدن آب و مایعات فراموش نشود.
  • میوه و سبزیجات که کالری و چربی کمی دارند و سرشار از فیبر هستند، به کاهش وزن کمک می کنند. میوه ها و سبزیجات هم چنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی نیز هستند.
  • فرد باید در طول دوران لاغری، وعده های غذایی منظمی داشته باشد. این کار به سوخت سریع تر کالری کمک می کند و میل به خوردن غذاهای چرب و شیرین کاهش می یابد.
  • مواد غذایی باید سرشار از فیبر باشند، تا به سوخت سریع کالری کمک شود. میوه ها، سبزیجات، نان، برنج و پاستا سرشار از فیبر هستند.
  • مصرف مکمل ها و مولتی ویتامین ها نباید فراموش شوند. مصرف مکمل ها و ویتامین ها برای حفظ عملکرد بدن ضروری هستند. حال چه اتفاقی می افتد، زمانی که فرد غذای کمتری می خورد و یا این که وعده های غذایی، حاوی مواد مغذی کمتری هستند؟ خوردن مکمل و مولتی ویتامین می تواند از میزان گرسنگی کم کند و در نهایت، به کاهش وزن کمک شود.

در کنار رعایت آن چه که خورده می شود، رعایت یک سری موارد اهمیت نیز پیدا می کند. از جمله:

  • ورزش و تحرک بدنی

ورزش کردن به سوخت ذخیره گلیکوژن بدن، که برای ذخیره کربوهیدرات در کبد ضروری هستند، کمک می کند. این بدین معناست که ورزش باعث می شود تا شما کربوهیدرات کمتری مصرف کنید.

  • خواب کافی و دوری از استرس

استرس مزمن و خواب ناکافی، باعث بالا رفتن سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول در بدن، افزایش احساس گرسنگی و در نهایت چاقی و اضافه وزن می شود. به همین خاطر، افراد در کنار رژیم لاغری باید به خواب خود و دور کردن عوامل استرس زا اهمیت دهند.

هدف ما در این مقاله، ارائه اصول کلی در رژیم لاغری می باشد. آن چه مشخص است این است که رژیم لاغری کامل و جامعی وجود ندارد و رژیم های مختلف، نتایج مختلفی را برای افراد به همراه دارند. رژیم لاغری با توجه به خواسته و اهداف بیمار و هم چنین سلامت جسمانی فرد از سوی پزشک در نظر گرفته خواهد شد.

رژیم لاغری مناسب است که فرد بتواند آن را برای مدت زمانی طولانی ادامه بدهد و تغییر را در خود احساس کند.

مقالات مرتبط با این مطلب

رژیم یویویی چیست؟

رژیم غذایی دوران بارداری

رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی

 

Call Now Button