نسرین دهقان مرد / تغذیه کودکان / نحوه تشویق کودک برای غذا خوردن
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

نحوه تشویق کودک برای غذا خوردن

نحوه تشویق کودک برای غذا خوردن

نحوه تشویق کودک برای غذا خوردن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نکات را برای پیشگیری از دعواهایی که هنگام صرف غذا اتفاق می افتد، بکار بگیرید.

کودک پیش دبستانی شما طی دو روز گذشته به خوردن هر چیزی به جز ساندویچ، کره بادام زمینی دست رد گذاشته است و کودک نوپای شما به جای خوردن هر چیزی بازی می کند، با این موارد آشنایید، درسته؟ اگر تغذیه ی کودکان معضل بزرگی در خانه ی شماست، شما تنها نیستید.

چگونه کودک را به غذا خوردن تشویق کنیم

چگونه کودک را به غذا خوردن تشویق کنیم

بسیاری از یدر و مادرها نگران خوردن یا نخوردن بچه هایشان هستند و این دغدغه را دارند که نحوه تشویق کودک برای غذا خوردن چگونه باشد تا کودکشان لجبازی نکند. به هر حال، بیشتر بچه ها درطول هفته، مقدار زیادی غذا و چیزهای جور واجور در رژیم غذایی خود دریافت می کنند.

1- به گرسنه بودن یا نبودن کودک خود احترام بگذارید.

بچه های کوچک تنها زمانیکه گرسنه هستند دوست دارند غذا بخورند. اگر کودک شما گرسنه نیست، او را مجبور به خوردن غذا یا تنقلات نکنید.

2- خونسرد باشید.

اگر کودک شما احساس کند که شما از عادت غذا خوردن او ناراضی هستید، ممکن است این موضوع منجر به یک معضل شود، تهدید و تنبیه فقط به مشکل می افزاید.

3- نگاهتان به ساعت باشد.

آب میوه و تنقلات حداقل یک ساعت قبل از غذا، اگر کودک شما گرسنه به سر میز بیاید، اشتهای بیشتری برای خوردن خواهد داشت.

4- زیاد انتظار نداشته باشید.

بعد از دو سالگی، رشد کمتر، اغلب اشتهای کودک را کاهش می دهد. ممکن است فقط با خوردن چند لقمه احساس سیری بکند.

5- کالری های مایع را محدود کنید.

محصولات لبنی کم چربی یا بدون چربی و آب میوه ی 100% می تواند بخش مهم یک رژیم سالم باشد. اما اگر کودک شما با شیر یا آب میوه سیر شود ممکن است دیگر جایی برای خوردن غذا یا خوراکی نداشته باشد.

6- از کم شروع کنید.

چندین غذا را به اندازه کم به او بدهید. بگذارید کودک شما انتخاب کند که چه غذایی می خواهد بخورد.

7- از مجبور کردن او برای تمیز کردن ظرف غذای خود بپرهیزید.

کودک خود را مجبور به تمیز کردن ظرف غذایش نکنید. این تنها به مشکل دامن می زند یا آن را بیشتر می کند و تبدیل به یک دعوا، آن هم بر سر غذا می شود. به جای آن، بگذارید کودک هر زمان که احساس سیری کرد، کنار برود.

8- طعم غذا را رها کنید.

فقط درباره ی رنگ، شکل، بو و ترکیبات غذا صحبت کنید نه اینکه ایا طعم آن خوب است یا نه.

9- وقتی یک غذای جدید را به او می دهید صبور باشید.

بچه های کوچک اغلب غذاهای جدید را لمس یا بو می کنند و حتی ممکن است یک کمی از آن را در دهان خود نیز بگذارید و دوباره آن را دربیاورید. شاید کودک شما نیاز به این داشته باشد که قبل از خوردن اولین لقمه از غذای جدید، چندین بار آن را جلویش بگذارید.

10- غذای صبحانه را به جای شام بخورید.

چه کسی گفته است که برشتوک و کیک فقط برای صبحانه است؟ تفاوت صبحانه، ناهار و شام ممکن است برای کودک شما ضرر داشته باشد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به دکتر دهقان مرد متخصص تغذیه و لاغری مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره 02140440717 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر دهقان مرد دیدن کنید.

11- آن را با شوخی و تفریح همراه کنید.

کلم بروکلی و دیگر سبزیجات را با یک برش یا سس خوش طعم سرو کنید. غذا را مثل کلوچه به اشکال مختلف برش بزنید.

12- از خود کودک کمک بگیرید.

در فروشگاه از کودک بخواهید که در مورد انتخاب میوه ها، سبزیجات و دیگر غذاهای سالم به شما کمک کند. هرگز چیزی را که نمی خواهید کودک شما بخورد، نخرید. در خانه کودک را به شستن و خرد کردن سبزیجات یا چیدن میز تشویق کنید.

13- یک نمونه از غذاهای خوب را درست کنید.

اگر انواع غذاهای سالم را می خورید، کودک شما بیشتر تمایل دارد طبق خواسته او عمل کنید.

14- آب زیر کاه باشید.

مقداری کلم بروکلی یا فلفل قرمز سبز خرد شده به سس ماکارونی اضافه کنید، ارزش غذایی برشتوک را با تکه های میوه بالا ببرید یا کمی کدوی رنده شده را با خوراک گوشت یا سوپ مخلوط کنید.

15- آن را جداگانه درست کنید.

اگر کودک شما علاقه ای ندارد که مواد اولیه گوناگون را با هم داخل یک غذا بکار ببرید، غذای مخلوط درست کنید. مخلفات ساندویچ را بیورن نان قرار بدهید یا مواد اولیه سالاد یا خوراک گوشت را جداگانه سرو کنید.

16- طبق روال هر روز عمل کنید.

غذا و خوراکی ها را هر روز حدود همان ساعت سرو کنید. اگر در دیگر وقتها آشپزخانه بسته است، کودک شما ممکن است تمایل پیدا کند که غذا یا خوراکی که به او می دهید را بخورد.

17- چیزهایی که حواس او را پرت می کند را کم کنید.

هنگام غذا خوردنف تلویزیون را خاموش کنید و کتاب یا اسباب بازی روی میز نگذارید.

18- دسر را به عنوان جایزه به آنها بدهید.

ندادن دسر، این پیام را به کودک منتقل می کند که دسر بهترین غذا است که فقط اشتهای او را برای شیرینی را افزایش می دهد. شما شاید یکی دو شب در هفته را برای خوردن دسر انتخاب کنید و بقیه ی روزهای هفته آن را رها کنید یا اینکه میوه، ماست یا دیگر غذاهای سالم را به عنوان دسر بدانید.

19- انتظار این را داشته باشید که برخی از غذاها را ترجیح بدهد.

هنگامی که بچه ها بزرگ می شوند دیگر کمتر دوست دارند به غذا ناخنک بزنند. اما هر کسی یک غذای خاصی را ترجیح می دهد. انتظار نداشته باشید که کودک شما همه ی غذاها را دوست داشته باشد.

20- بدانید که چه موقع به کمک شما نیاز دارد.

اگر کودک شما پر انرژی بوده و رشد سریعی دارد احتمالا درست غذا می خورد. اگر نگران این هستید که کم غذا خوردن کودکتان با رشد او موافق باشد یا غذاهای خاصی او را مریض می کند، با پزشک کودک خود مشورت کنید.

درمان بی اشتهایی کودکان

درمان بی اشتهایی کودکان

چند بخور نخور غذایی برای کودکان

مشکل غذا خوردن نگرانی بزرگی در میان مقامات بهداشتی و همچنین والدین کودکان است. در این مقاله با چند الگو و شیوه سالم زندگی آشنا می شویم. چاقی کودکان در 20 سال گذشته امری نگران کننده بوده است. چرا که همین کودکان چاق هستند که بزرگسالانی بیمار خواهند بود و جامعه ای بیمارتر را تشکیل می دهند.

  • برای کودک خود قانون بگذارید. کودک باید سر ساعت مشخص غذا بخورد و غذای سالمی که شما برایش تهیه کرده اید مصرف کند.
  • او را از مضرات میان وعده های شیرین یا غذاهای چرب و شور مطلع کنید و کمتر او را به مکان هایی ببرید که این غذاها را آماده می کنند.
  • مقدار زیادی غذای سالم مثل میوه و سبزیجات خام خوب شسته شده، کراکت های کم چرب، ماست و شیر برایش تهیه کرده و آنها را در وسط روز در اختیارش بگذارید.
  • به کودکان اجازه دهید تا وقتی اشتها دارند غذا بخورند و خود تصمیم بگیرند چه قدر بخورند.
  • کودکان را تشویق کنید بیشتر میوه و سبزی بخورند. عادت به خوردن میوه و سبزی باید از کودکی شروع شود.
  • هرگز برای کودکان بستنی هایی نخرید که چربی شیر آن بیشتر از یک درصد باشد. مخصوصا این بستنی ها را به کودکان زیر 5 سال ندهید. مگر اینکه با اجازه پزشک باشد. در این سن کودکان نیاز به مصرف کالری بیشتری دارند.
  • از کودکان بخواهید در آماده کردن غذا به شما کمک کند. کودکان غذایی که خود آماده کرده اند را بیشتر دوست دارند و از خوردن آن لذت می برند.
  • به غذای کودک نمک و شکر اضافه و غیر ضروری نریزید.
  • کودکان را عادت ندهید تا نمک یا شکر یا قند زیاد به غذای خود اضافه کنند.
  • به کودکان زیر دو سال همه مغزها را ندهید. چرا که ممکن است در گلوی آنها گیر کرده و سبب خفگی آنها شود. مصرف بادام زمینی و کره بادام زمینی زمانی مضر نیست که کودک به آن حساسیت نداشته باشد. برای اطلاع از این موضوع می توانید به مقاله از کجا بفهمیم کودکمان حساسیت غذایی دارد؟ در سایت نسرین دهقانمرد مراجعه کنید.
  • کودکان را مجبور نکنید بیش از آنچه میخواهند غذا بخورند.
  • از غذا به عنوان رشوه برای کودک استفاده نکنید.
  • کودکان را به خاطر خوردن هر نوع غذایی تنبیه و خجالت زده نکنید. بلکه او را از مضرات آن غذا آگاه کنید.
  • نان و کراکر همراه با کره بادام زمینی، پنیر کم چرب، ماهی تن یا ساردین کیک آماده شده با آرد برنج و بادام زمینی.
  • میوه های تازه و خشک
  • ماست
  • تکه های هویچ، کاهو، کلم و گوجه فرنگی ذرت بو داده
  • غلات صبحانه
  • آب، شیر و آب میوه و چای کم رنگ

حرف آخر

خیلی از والدین وقتی که فرزندشان سخت غذا می خورد، هنگام غذا خوردن بهانه گیری می کند و یا اینکه در خوردن بعضی از غذاها مقاومت می کند، نسبت به این موضوع بی توجه هستند و یا اینکه فکر می کنند اگر به کودک بی توجهی کنند بهتر است. در واقع کودکانی که در سنین رشد هستند باید انواع غذاهای مقوی را مصرف کنند و بدن آنها نیاز به این موادغذایی دارد. والدین در این مواقع باید به مشاور تغذیه مراجعه کرده و برای حل این موضوع راهکار یا رژیم غذایی مناسب را دریافت نمایند.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + بیست =

Call Now Button