مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

تغذیه دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری

تغذیه بارداری شامل تغذیه صحیح مادر است که باعث رشد خوب جنین شده و افزایش وزن زیاد برای مادر ایجاد نکند. این یک تغذیه خیلی خوب برای دوران بارداری است. بنابراین باید یک الگوی غذایی مناسب برای سه ماهه های سه گانه مادر وجود داشته باشد.

تغذیه سه ماهه اول

اکثر مادران باردار به دلیل ویار در سه ماهه اول، کاهش وزن نیز دارند. بهتر است مادران باردار، حتما روزی دو عدد خرما را میل کنند، زیرا خرما سوخت طبیعی مغز است. روزی دو عدد بادام را میل کنند، زیرا بادام استخوان ساز است و کلسیم زیادی دارد.

رژیم غذایی دوران بارداری، اهمیت بسیاری برای مادران باردار دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به دکتر دهقان مرد متخصص تغذیه و لاغری مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره 02140440717 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر دهقان مرد دیدن کنید.

به دلیل اینکه مقدار خوراک، در این سه ماهه کم می شود، در نتیجه یبوست بسیار رایج است. مادران سعی کنند با ملین های طبیعی مثل خاک شیر ناشتا، آب انجیر، آب آلوی ناشتا و سالاد با روغن زیتون این مشکل را رفع کنند.

برای کاهش ویار، توصیه های تخصصی وجود دارد که بعدا به آن پرداخته می شود. اما اصلی ترین ماده ای که می توان از آن استفاده کرد زنجبیل است. دمنوش زنجبیل تازه رنده شده، می تواند تاثیر زیادی در کاهش ویار و حالت تهوع داشته باشد.

تغذیه سه ماهه دوم

در سه ماهه دوم از شدت ویار کم شده و می توان لیست غذایی مادر را متنوع تر کرد. روزی دو عدد انجیر ناشتا مصرف کنید. زیرا انجیر کلسیم بالایی دارد و استخوان ساز است. تخم مرغ،  بالاترین ویتامین های گروه B مخصوصا B12 را دارد. یک روز در میان حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید. از زیتون در کنار غذای خود میل کنید. هم برای رفع یبوست مفید است و هم برای تکمیل دستگاه عصبی جنین بسیار کارساز است.

تغذیه بارداری

تغذیه بارداری

تغذیه سه ماهه سوم

اصلی ترین منوی غذایی مربوط به سه ماهه آخر بارداری است. در این دوران وضعیت مادر حتما باید کنترل شود، تا احتمال ابتلا به دیابت، فشار خون، یبوست، سوزش سر دل و … با تغذیه مناسب و برنامه غذایی اصولی به صفر برسد.

در سه ماهه آخر، نان، برنج، ماکارونی، نخود فرنگی، سیب زمینی و غذاهای حاوی کربوهیدرات کمتر استفاده کنید تا اضافه وزن مادر کنترل شود و فقط از غذاهای تقویت کننده و خون سازی مثل انار، بادام، شیر و خرما قبل از خواب، گوشت به صورت کبابی شده با سالاد و سبزیجات استفاده کنید. حتما داخل شیر مصرفی از کنجد استفاده کنید. از چای سیاه استفاده نکنید و به جای آن از دمنوش های گیاهی که مشاور تغذیه به شما معرفی می کند استفاده کنید. آب زیاد بنوشید. روزانه بین 6 تا 8 لیوان آب بخورید و بسیاری از نکات ضروری که باید توسط مشاور تغذیه شما در رژیم غذایی دوران بارداری گنجانده شود.

ممنوعیت های دوران بارداری

فست فود، کنسرو، نوشابه، لبنیات غیر پاستوریزه، امواج مایکرویو، لامپ های بزرگ کم مصرف، کار زیاد با موبایل، گذاشتن موبایل نزدیک خودتان هنگام استراحت ممنوع می باشد. اما اصلی ترین موضوعی که در دوران بارداری باید رعایت شود، کاهش استرش و افزایش آرامش و راحتی در این دوران می باشد.

به دلیل اینکه نه ماه بارداری جزو حساس ترین دوران زندگی خانم ها می باشد، توصیه می شود از راهنمایی و همراهی یک مشاوره تغذیه خوب در کنار خودتان استفاده کنید تا هفته به هفته بارداری شما را همراهی کند و خیلی اصولی این نه ماه را طی کنید و سلامتی فرزندتان را تضمین کنید.

از دیگر خدمات نسرین دهقان مرد کارشناس تغذیه:

رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی

رژیم غذایی دوران بارداری

رژیم لاغری

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هفده =

Call Now Button