نسرین دهقان مرد / دسته‌بندی نشده / رژیم غذایی کودکان زیر 2 سال
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

رژیم غذایی کودکان زیر 2 سال

تغذیه و رژیم غذایی کودکان زیر 2 سال

صحبت های نسرین دهقان مرد مشاور تغذیه و رژیم درمانی در مورد تغذیه و رژیم غذایی کودکان زیر 2 سال:

کودکان بعد از یک سالگی معمولا به سمت سفره خانواده سوق داده می شوند. ولی باید با آگاهی و اطلاعات کامل این کار انجام شود زیرا کودکان در این سن هم رشد سریعی دارند و هم میزان فعالیت آن خیلی بیشتر از کودکان بالای سه سال است و هم اینکه مقاومت کافی در برابر انواع بیماری ها ندارند.

ویژگی های غذای کودکان در سن زیر 2 سال

غذای کودکان در این سن باید سه ویژگی داشته باشد:

  • کم حجم باشد.
  • پر کالری و پر انرژی باشد.
  • زود هضم باشد.
چه غذاهایی به کودکان داده شود؟

چه غذاهایی به کودکان داده شود؟

چه غذاهایی به کودکان داده شود؟

علاوه بر شیر مادر 5 تا 6 بار در طول روز به کودکان غذا بدهید. غذاهایی که جویدن آنها راحت تر است مثل کته با سبزی، گوشت های نرم و له شده و حبوبات له شده به آنها بدهید. چون در این سن به مقدار کافی دندان ندارند و غذاهایی که سفت و سخت است ممکن است کودکان را از غذا زده کند.

به غذای کودک کمی روغن و یا کره های با کیفیت اضافی کنید تا مقوی تر و پر کالری تر شود.

اگر از عصاره قلم گاو استفاده می کنید یادتان باشد این عصاره خیلی سنگین است و هضم آن سخت است. بنابراین چربی آن را بگیرید و عصاره آن را یک یا دو قاشق در سوپ بریزید.

در کودکانی که مبتلا به آلرژی نیستند چهار مغز را آسیاب کنید و در سوپ، ماست و غذاهای مایع آنها اضافه کنید.

پوره سیب زمینی و هویچ و کدو همراه با یک مقدار کره می تواند جزء غذاهای خیلی مقوی و پر کالری محسوب شود.

از تخم مرغ غافل نشوید حتما زرده تخم مرغ را با مقدار آب جوش و کره مخلوط کنید تا هم نیاز به جویدن نداشته باشد و هم اینکه پر کالری تر شود.

غذاهای شور و پر ادویه به هیچ وجه به کودکان ندهید تا مزاج کودک به نمک و غذاهایی که تند و پر ادویه هستند عادت نکند. به جای آن می توانید از آب لیمو، آب نارنج و سبزیجات معطر برای خوشمزه تر کردن غذای آنها استفاده کنید.

قطره آهن و شربت مولتی ویتامین تا پایان دو سالگی هر روز برای کودکان اجباری است و فراموش نشود.

در این رابطه می توانید بخوانید: چگونه کودک را به غذا خوردن تشویق کنیم، بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان

نحوه غذا دادن به کودکان زیر 2 سال

سعی کنید یه زیر انداز و یک پیش بند برای کودکان استفاده کنید. بشقاب و قاشق و لیوان به به دست خودشان بدهید تا کم کم نحوه غذا خوردن را آموزش ببینند.

در صورتی که کودک کثیف کاری کرد یا غذا را ریخت و یا حتی با دست غذا خورد به هیچ وجه مانع نشوید. از طرفی می توانید خودتان با یک قاشق دیگر کودک را همراهی کنید و از قسمت هایی از غذا که پر کالری تر و مقوی تر هستند مثل گوشت، حبوبات و کته را در اندازه های کوچک به کودک بخورانید.

به هیچ وجه برای دادن غذا به دنبال بچه ها ندوید بگذارید هر زمانی که گرسنه شدند خودشان با میل خودشان از شما غذا بخواهند. اما یادتان باشد 5 تا 6 بار غذا را با حجم کم به کودکان بدهید تا جزء روتین زندگیشان شود و به این نحو غذا خوردن عادت کنند.

نحوه غذا دادن به کودکان زیر 2 سال

نحوه غذا دادن به کودکان زیر 2 سال

اشتهای کودکان یک تا 2 ساله چگونه است؟

در زمان های مختلف اشتهای کودک متفاوت است و عوامل زیادی مانند میزان رشد کودک آن را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین کودکانی در سال های اول زندگی خود اشتهای خوبی دارند هستند  ممکن است در سال های بعدی اشتهای سابق را نداشته باشند و از نظر والدین اشتهای کودک کم شده است. در صورتی که می توان گفت این کاهش اشتها به دلیل کند شدن رشد کودک در این سند نسبت به سال های قبل می باشد.

اگرچه کودکان از نظر میزان دریافت مواد غذایی و نوع آن با یکدیگر اختلاف زیادی دارند و کاها در وعده های روزانه خود و یک هر روز با روز دیگر متفاوت باشد اما طبق تحقیقان انجام شده بیشتر کودکان و حتی کودکانی که مواد غذایی متفاوتی دریافت می کنند مواد مغذی و انرژی خود را از یک غذای متعادل کسب می کنند.

علاقه خانواده به خوردن غذا و یا نخوردن آن، عادت های نادرستی غذایی و تغذیه ای، و دیگر عوامل در سال های اول و دوم زندگی کودک شکل می گیرند و ادامه پیدا می کنند.  نقش پدر و مادر بسیار مهم است و می تواند گفت یک الگو برای کودک محسوب می شوند.

بی توجهی خانواده درباره رفتارهای تغذیه ای کودک می تواند در مشکلات تغذیه ای و کم اشتهای کودک تاثیر مستقیم بگذارد. همچنین کمبود زمان والدین بخصوص مادرانی که شاغل هستند می تواند زمینه ساز کاهش اشتهای کودک شود و باعث شود کودم به بعضی از غذاهایی که قبلا می خورده بی علاقگی نشان داده و کم اشتها شود. این بی علاقگی می تواند چند هفته و یا گاها سال ها باقی بماند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به دکتر دهقان مرد متخصص تغذیه و لاغری مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره 02140440717 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر دهقان مرد دیدن کنید.

 در این سن کودکان دوست دارند استقلال خود را نشان داده و خودشان غذا بخورند. هنوز هم علاقه دارند که ریخت و پاش کنند و برای برداشتن غذا از انگشتان خود استفاده کنند. اما باید توجه داشت که این رفتار بخشی از مرحله تکاملی کودکان بحساب می آیند.

آنها ترجیح می دهند غذا را مستقیما دست خود بگیرند و یا در بشقاب خود جستجو کرده و آن را بردارند.

گاهی ممکن است کودکان برای بازیگوشی و حس استقلال طلبی، به بعضی از غذاها که مناسب سنشان نیست علاقه نشان داده و یا آن را بخورند. اما این به معنی علاقه واقعی کودک به آن غذای خاص نیست.

بنابراین والدین باید تلاش خود را در جهت شناسایی علت رفتار های کودکان انجام داده و برای پیشگیری از این رفتارها بکوشند تا در هنگام غذا خوردن مشکلات کمتری برای کودک بوجود آید.

نتیجه گیری

شناسایی غذاهای مورد علاقه کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است. والدین باید تلاش کنند در وعده های غذایی کودکان مواد مقوی و پر کالری استفاده کنند. همچنین در رفتارهای غذایی خود دقت لازم را بکار بگیرند. زیرا والدین به عنوان الگوهای غذایی کودک محسوب می شوند و ممکن است از عادت های بد غذایی والدین مثل مصرف زیاد نمک، خوردن قند و … الگو برداری کنند. می توانید برای اطلاعات بیشتر به مشاور تغذیه مراجعه کنید و برنامه تغذیه و رژیم غذایی کودکان زیر 2 سال را دریافت کنید.

دکتر نسرین دهقان مرد کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با داشتن تجربیات لازم در این زمینه آماده ارائه برنامه رژیمی به صورت حضوری و غیر حضوری می باشد.

راه های ارتباطی

شماره مطب: ۴۰۴۴۰۷۱۷ – ۰۹۱۲۰۸۸۹۹۱۴

آدرس مطب: تهران، فلکه دوم صادقیه، آیت الله کاشانی، بلوار اباذر، نبش پیامبر شرقی، ساختمان آریا، طبقه ۴ واحد

پیج اینستاگرام:

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 12 =

Call Now Button