مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

رژیم یویویی چیست؟

رژیم یویویی چیست؟

آیا رژیم یویویی برای لاغری مناسب است؟

رژیم های یویویی

یویو یه اسباب بازی ساده است که وقتی رها می شود پایین می رود و دوباره به بالا بر میگردد. حتی جایی بالاتر از جایی که ابتدا بوده است. در رژیم های یویویی هم، فرد کالری کمتری دریافت می کند و خوراک خیلی کمی دارد، ولی بعد از یک مدت دوباره وزنش بالاتر می رود، حتی بالاتر از قبل مانند رژیم های کانادایی.

به گفته یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، وقتی از رژیم های کم کالری و رژیم های زیر 1000 کالری استفاده می کنید، چند روز اول وزن به خوبی کم می شود. زیرا این آب بدن و عضله است که از دست می رود. اما بعد از چند روز، بدن نمی تواند گرسنگی را تحمل کند و خوراک فرد به حالت اولیه بر می گردد. علاوه بر این، چون غذا به شدت کم می شود بدن به فاز صرفه جویی می رود. یعنی بدن سوخت و ساز را کم می کند و چربی را برای روز مبادا ذخیره می کند و وقتی فرد همان مقدار غذای کمی که میخورد، تبدیل به چربی می شود.

افرادی که اقدام به رژیم لاغری می کنند باید از روش های صحیح برای اینکار استفاده نمایند. گاهی ممکن است بعضی از روش ها شما را به صورت موقت به هدفتان برسانند اما بعد از پایان رژیم، دچار افزایش وزن شدیدتر از قبل شوید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به دکتر دهقان مرد متخصص تغذیه و لاغری مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره 02140440717 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر دهقان مرد دیدن کنید.

 وقتی شما رژیم را رها می کنید، از یک طرف متابولیسم بدن به شدت کم شده و از طرف دیگر هورمون اشتها ترشح می شود. این امر باعث می شود که میل به خوردن شما بیشتر شده و وزن بالاتر می رود.

البته گفتن این نکته ضروری است که، سلول هایی که عادت کرده اند که هر چی خورده می شود، تبدیل به چربی کنند، این عادت بد را همچنان حفظ کرده و همه این عوامل دست به دست هم می دهند، تا شما را چاق و چاق تر کنند.

یکی از سوالاتی که افراد می پرسند این است که من غذای زیادی نمی خورم اما دلیل بالا رفتن وزن را نمی دانم؟ دلیل این امر، همین نکته هایی است که در بالا ذکر شد.

علاوه بر این مشکلات، پوست نیز آسیب می بیند و شل و افتاده می شود، آب بدن در مدت زمان کوتاهی از دست رفته و پیری زودرس پوست اتفاق می افتد. این رژیم ها در زنان بیشتر از مردان اثر دارد، حتی این را از سیکل قاعدگی هم می توان تشخیص داد.

رژیم یویویی

رژیم یویویی

برخی از مشکلات رژیم یویویی

افزایش اشتها و بعد از آن افزایش وزن

رژیم یویویی باعث کاهش هورمون لپتین شده و باعث احساس سیری در فرد می شود. ذخایر چربی موجود در بدن، هورمون لپتین را وارد خون می کند. در این حالت ذخایر انرژی در دسترس است و احساس نیاز به خوردن در بدن، از بین می رود. وقتی چربی بدن از دست می رود، هورمون لپتین دوباره شروع به ترشح می کند و اشتها بیشتر می شود.

درصد رشد چربی بیشتر می شود

مطالعات نشان داده است که رژیم یویویی درصد چربی بدن را افزایش می دهد. هنگامی که بدن دچار افزایش وزن می شود، چربی ها خیلی سریعتر از عضلات رشد می کنند و این امر باعث می شود میزان چربی بدن افزایش پیدا کند.

از دست دادن عضلات

در دوره ی کاهش وزن همراه با سوزاندن چربی، عضله ها نیز از دست خواهند رفت. از آنجایی که بعد از اتمام برنامه رژیم، چربی ها بیشتر از عضلات رشد می کنند در نتیجه در طولانی مدت باعث می شود میزان عضلات کمتر شوند.

افزایش احتمال ابتلا به دیابت

رژیم یویویی احتمال ابتلا به دیابت نوع سه را در فرد افزایش می دهد. با افزایش چربی شکمی، احتمال زیادی وجود دارد که چربی ها منجر به دیابت شوند.

آیا رژیم یویویی برای لاغری مناسب است؟

آیا رژیم یویویی برای لاغری مناسب است؟

چرب شدن کبد

در صورت چرب شدن کبد، بدن سلول های اضافی چربی را در کبد ذخیره می کند. چاقی و اضافه وزن یکی از دلایل ابتلا به این بیماری است. کبد چرب می تواند باعث از کار افتادن کبد شود. مطالعات نیز نشان می دهد که کاهش و افزایش وزن باعث بروز کبد چرب می شود.

افزایش فشار خون

کاهش و افزایش وزن با افزایش فشار خون، رابطه مستقیم دارد. رژیم یویویی حتی اثر مثبت کاهش وزن بر روی فشار خون را خنثی می کند.

نتیجه گیری

رژیم های با محدوده کالری زیاد، باعث می شوند افراد در مدت زمان بسیار کوتاه، وزن زیادی را کم کنند. ولی این وزن در افراد، سریع بر میگردد و شاهد عوارض خیلی زیادی خواهند بود و لاغری زیبایی هم نخواهند داشت. زیرا بیشتر از چربی، عضلاتی شما از بین رفته است. توصیه می شود حتما برای لاغری و کاهش وزن به کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مراجعه کنید و یک رژیم اصولی و علمی بگیرید. رژیمی که بازگشت نداشته باشد و بتوانید سالیان سال آن رژیم را حفظ کنید.

از دیگر خدمات نسرین دهقانمرد

رژیم لاغری

رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی

رژیم غذایی دوران بارداری

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 11 =

Call Now Button