تغذیه مناسب برای زمان کرونا به سه دسته تقسیم می شود:

  • پیش از ابتلا به کرونا
  • دوران ابتلا و قرنطینه
  • دوران پس از ابتلا و نقاهت

زمانی که مبتلا نیستید و به دنبال آن هستید از طریق داشتن تغذیه مناسب، از ابتلای به کرونا پیش گیری کنید، باید مواد غذایی را مصرف نمایید تا سیستم دفاعی بدن تقویت شود. هر ماده غذایی که سیستم دفاعی بدن را تقویت نماید، درصد ریسک کرونا، آنفولانزا و سایر ویروس ها را کاهش خواهد داد.

از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟

ویتامین D

یکی از مهم ترین ویتامین هایی که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد، ویتامین D است. ویتامین D در مواد غذایی موجود نیست و تنها راه جذب طبیعی آن قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید است.

یعنی با کنار پنجره نشستن و یا از روی لباس ویتامین Dجذب نخواهد شد. متاسفانه آلودگی هوا نیز مانع از رسیدن کافی نور خورشید به بدن می شود و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در صورت وجود آلودگی هوا، ویتامین D بدن تامین نخواهد شد چرا که باید نورخورشید مستقیما و با پوست بدن تماس پیدا کند.

مشکل آلودگی هوا در کشور ما را ناگزیر از مصرف مکمل به منظور تامین ویتامین D بدن کرده است.

افرادی که از طریق انجام آزمایشات پزشکی و مشورت با مشاوران تغذیه به این نکته پی برده اند که بدن شان به کمبود ویتامین D دچار است، هر هفته باید دوز مشخصی از آن را به حالت دارویی مصرف کنند. اگرهم با مشکل کمبود ویتامین D مواجه نیستند ماهی یک بار داروی ویتامین D را مصرف کنند.

در ابتدای دوران قرنطینه عمومی که پیش از عید نوروز آغاز شد، از آن جایی که در ماه هایی قرار داشتیم که ساعات روشنایی از طریق خورشید در طول روز کم بود و افراد مجبور به ماندن در خانه بودند، توصیه شد که ویتامین D از طریق مصرف دارو تامین شود و تمامی افراد چه مبتلا به کمبود ویتامین D باشند و چه نباشند، هفته ای یک عدد قرص ویتامین D را مصرف کنند.

البته این کار تنها به مدت شش هفته باید انجام شود و پس از آن، افرادی که کمبود ویتامین D مبتلا نیستند، به خوردن ماهی یک عدد قرص ویتامین D اکتفا کنند.

البته برخی از افراد که از دوز تزریقی ویتامین D بنا بر تشخیص مشاور تغذیه شان استفاده می کنند، تا دو ماه ویتامین D بدن شان تامین خواهد شد.

غذاهای مفید برای بیماران کرونایی

مصرف میوه و سبزیجات در دوران کرونا اکیدا توصیه می شود

امگا 3

ازدیگرغذاهای مفید برای دوران کرونا، می توان به مواد غذایی اشاره کرد که سرشار از امگا3 هستند. در دوران کرونا باید ذخیره امگا 3 بدن همواره تامین باشد.

معمولا ماهی به عنوان یکی از مهم ترین منابع تامین امگا 3 بدن شناخته می شود، در حالی که همه ماهی ها سرشار از امگا 3 نیستند و برخی از آن ها می توانند امگا 3 بدن را تامین نمایند.

میزان امگا 3 موجود در ماهی قزل آلا بسیار کم است، ولی ماهی های ساردین و سالمون سرشار از امگا3 هستند. بهتر است زمانی که با توجه هزینه های بالای غذاهای پروتئینی اقدام به خرید ماهی می کنیم، نوعی را انتخاب کنیم که میزان امگا 3 آن بالا باشد.

ماده غذایی دیگری که سرشار از امگا 3 است و از جمله غذاهای مفید دوران کرونا به حساب می آید، گردو می باشد. یکی از رایج ترین اشتباهات هنگام مصرف گردو، آن است بسیاری از مردم مغز گردو را می خرند. در صورتی لزوما گردو باید در پوست چوبی اش باشد تا خواصش را حفظ کند.
چرا که پس از خروج گردو از پوست چوبی اش، در زمانی بسیار کوتاه امگا3 موجود در آن اکسیده خواهد شد.

مردم معمولا هزینه بسیاربالایی را برای خرید مغز گردو صرف میکنند و سپس آن گردو را آسیاب می کنند و در یخچال نگهداری می کنند. در صورتی انجام چنین کارهایی بسیار اشتباه است.

حتما گردو را با پوست چوبی اش خریداری کنید و بلافاصله پس از خروج از پوست چوبی، آن را بخورید. تنها در این حالت گردو می تواند یکی از غذاهای مفید دوران کرونا برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.

افزایش مصرف آب

بدن نباید در وضعیت دهیدراته قرار بگیرد. متاسفانه زمانی که ما به مردم می گوییم مصرف مایعات را افزایش دهید، مردم ذهن شان به سمت مصرف، قهوه، نوشابه، چای با قند، آب میوه های صنعتی و … می رود که این امر، بسیار اشتباه است.

وقتی می گوییم مایعات منظورمان صرفا آب است. چرا که مایعاتی دیگری که در بالا ذکر شد نه تنها به بدن برای تقویت سیستم ایمنی در دوران کرونا کمک نخواهد کرد بلکه با توجه به مضراتی که دارند باعث دهیدراته شدن بدن نیز می شوند. وجود کافئین و قند موجود در این مایعات باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

به غیر از آب، در برخی موارد چای سیاه بسیار به بسیار کمرنگ، بدون هیچ ماده شیرینی همراه نیز می تواند تا حدودی نیاز بدن به مایعات در بیماران کرونایی را رفع نماید. البته جای آب را نخواهد گرفت.

قند یکی از مضرترین مواد مصرفی برای بیماران کرونایی است. چرا که انسولین موجود در آن باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود.

شایان ذکر است که بیماران دیابتی به علت ابتلا وجود میزان بالای قند خون به شدت در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

ویتامین C، ویتامین A

  • ویتامین A یک ماده غذایی مفید برای بیماران کرونایی

یکی از غنی ترین منابع تامین ویتامین A هویج است. در این دوران واجب است که همه افراد روزانه یک عدد هویج را مصرف نمایند.

فلفل دلمه های رنگی نیز از دیگر منابع ویتامین A محسوب می شوند. بهتر است فلفل دلمه ای های به رنگ زرد، نارنجی و قرمز در سالادها ریخته شوند و به صورت خام خورده شوند.

طالبی و ملون نیز سرشار از ویتامین A  هستند. مصرف شیرطالبی یا آب ملون به عنوان عصرانه از جمله دیگر غذاهای مفید برای بیماران کرونایی و سایر افراد جامعه برای تقویت سیستم ایمنی بدن شان است.

  • ویتامین C یک ماده غذایی مفید برای بیماران کرونایی

خوشبختانه تمامی میوه های تابستانی سرشار از ویتامین C هستند. آلو، زردآلو، آناناس تازه، کیوی و …

یک نکته مهم دیگر در رابطه با مصرف ویتامین C آن است که این ویتامین با حرارت دیدن و در معرض گرما قرار گرفتن از بین می رود.
برخی از مردم بر اثر عادات غذایی اشتباه رایجی که وجود دارد، معمولا ویتامین C موجود در منابع آن را از بین می برند. مثلا پختن کلم و فلفل دلمه ای سبز و دیگر مواد غذایی دارای ویتامین C باعث از بین رفتن ویتامین های آن خواهد شد.

تاثیر مصرف ویتامین ها بر کرونا

مصرف ویتامین هایی مانند ویتامین C بسیار مهم است اما نباید در معرض حرارت یا گرما قرار بگیرد

مصرف جوانه ها و ویتامین E

جوانه ها سرشار از ویتامین E هستند و بنابراین در دوران کر

ونا همه افراد باید مصرف جوانه ها را در برنامه غذایی خود قرار دهند. جوانه ها را می شود با ماست مصرف کرد.

مواد پروبیوتیک

کفیر و محصولاتی که با کفیر تولید می شوند مانند دوغ یا ماست کفیر، ماست های پروبیوتیک و حتی مکمل های پروبیوتیک موجود در داروخانه ها باید در دوران کرونا به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار بگیرند.

میزان استفاده از محصولات پروبیوتیک با توجه به نیاز بدن شما، از طریق مشاور تغذیه بهتر است تایین شود.

پروتئین و لبنیات

سوپ بیماران کرونایی چگونه باید تهیه شود؟

یکی از آشناترین مثال ها در این زمینه این است که جعفری که در سوپ ریخته و با آن پخته می شود ویتامین Cاش را به طور کامل از دست خواهد داد. برای حفظ ویتامین C موجود در جعفری، باید با سوپ پخته نشود و پس از سرد شدن سوپ به آن اضافه شود. حتی اگر همزمان با سوپ، پخته نشود ولی با سوپ داغ آمیخته شود باز هم ویتامین C موجود در آن از بین خواهد رفت. در مورد گشنیز و لیمو به عنوان منابع غنی ویتامین C نیز همین قضیه صدق می کند. لیمو را به هیچ عنوان در چای داغ نریزید! چراکه ویتامین C آن از بین خواهد رفت.

مشاوران تغذیه معمولا مصرف روزی سه میوه را توصیه می کنند

یکی از میوه ها بهتر است از مرکبات انتخاب شود، که ویتامین C بدن را تامین کند؛ یکی از میوه را سیب انتخاب کنیم که میزان قند آن بسیار پایینی دارد و میوه سوم را موز انتخاب کنند چرا که به واسطه داشتن حجم بالای ویتامین B6 موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

بی اشتهایی در بیماران کرونایی

بیماران مبتلا به کرونا، معمولا دچار بی اشتهایی شدید می شوند؛ چرا که بدن در این حالت می گوید، من انرژی ام را برای مبارزه با این بیماری نیاز دارم و هضم و جذب غذا انرژی زیادی را صرف می کند.

در واقع باید گفت که بی اشتهایی یک مکانیسم طبیعی و دفاعی دربدن است. اما بی اشتهایی در نهایت منجر به تحلیل عضلانی خواهد شد و تحلیل عضلانی سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند.

بی اشتهایی در بیماران کرونایی

در هنگام پختن سوپ نباید جعفری را داخل سوپ بپزید زیرا ویتامین C موجود در جعفری از بین خواهد رفت

غذاهای مفید برای بیماران کرونایی که درجه تب شان بالاست

هرچقدر که بیماران کرونایی تب شان بالاتر باشد، باید کالری بیشتری دریافت کند. مثلا افرادی که تب ندارند اگر به1500 کالری نیاز داشته باشند، افرادی که تبشان بالاست باید 1700 کالری دریافت نمایند.

غذاهای مضر و خطرناک برای بیماران کرونایی

لازم است که بیماران کرونایی از مصرف غذاها و میوه های مانده به شدت پرهیز کنند و مصرف قند و نمک را به صفر برسانند.

در غذاهایی که برای بیماران کرونایی پخته می شود باید به هیچ عنوان نمک یا مواد شیرین کننده و قندی استفاده نشود تا سیستم ایمنی ضعیف تر نشود.

از مصرف چربی و مواد غذایی دارای هرگونه چربی باید به شدت پرهیز کرد. چرا که هضم چربی انرژی بسیار بالایی از بدن را دریافت می کند و وقتی که چربی مصرف می شود انرژی بدن صرف هضم و جذب چربی می شود و از مبارزه با بیماری بازخواهد ماند.

در دوران کرونا، حتی از مصرف قندهای سبکی مانند بیسکوئیت، کلوچه و آب میوه های صنعتی نیز خودداری شود، چرا که بدن را دهیدراته خواهند کرد.

غذاهای مفید در دوران نقاهت پس از ابتلا به کرونا

از آن جایی که بیماران کرونایی در این دوران به شدت کم اشتها و لاغر می شوند، پس از بهبود یافتن باید یک رژیم غذایی درست اتخاذ نمایند تا قوای تحلیل رفته شان بازیابی شود.

بدن بیماران کرونایی به ازای هر یک کیلوگرم وزن باید یک و نیم گرم پروتئین بگیرد. این میزان تقریبا دو برابر میزان مورد نیاز برای افراد سالم است.

پروتئین معمولا از طریق گوشت، لبنیات و تخم مرغ تامین میشود. افرادی هم که گیاه خوار هستند برای تامین پروتئین بدن شان باید مصرف حبوبات را به شدت افزایش دهند.

کلام آخر

در نهایت باید گفت غذاهای دوران پیش از ابتلا، هنگام ابتلا به کرونا و دوران نقاهت تقریبا یکی است. فقط میزان مصرف آن ها متفاوت است.

بر فرض مثال افرادی که به کرونا مبتلا نشده اند، شاید میزان بسیار کمی از قند و نمک در مواد غذایی مورد استفاده شان وجود داشته باشد، اما اگر کسی به کرونا مبتلا شود مصرف قند و نمک را باید به صفر برساند.

متن بالا با توجه به، به روز ترین متد علمی مرتبط با تغذیه پس از مشاوره با نسرین دهقان مرد یکی از بهترین مشاور تغذیه در تهران، نوشته شده است.

توصیه می شود با توجه به شرایط فعلی کرونا، در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن تان با توجه متفاوت بودن به شرایط بدن هر فرد و تفاوت هایی که در رژیم غذایی هر انسانی باید وجود داشته باشد به مشاورین تغذیه مراجعه نمایید.

خصوصا اگر از آن دسته افرادی هستید که سابقه ابتلا به کرونا را دارید، و به علت این بیماری سیستم و وقوای بدنی تان دچار تحلیل شده است، با مراجعه به مشاور تغذیه، برای بازگشت کامل سلامتی و قوای بدنی تان، رژیم درستی متناسب با نیازهای بدن تان اتخاذ نمایید.

نسرین دهقان مرد یکی از مشاورین مجرب و حاذق در زمینه تغذیه می باشد و شما با مراجعه به ایشان می توانید از داشتن یک رژیم غذایی مناسب که بدن شما را در مقابله با بیماری های مختلف ایمن کند اطمینان حاصل نمایید. همچنین با مراجعه به سامانه مشاوره آنلاین نسرین دهقان مرد از خدمات رژیم غذایی آنلاین استفاده کنید.

Call Now Button